شهریور ۳۱, ۱۴۰۰
0
0

کروناویروس و راهبردهای تاکتیکی در شهرسازی

56 بازدید

کروناویروس و راهبردهای تاکتیکی در شهرسازی

شهر به‌عنوان سیستم پیچیده و پویایی عمل می‌کند که با ورود به بی‌نظمی، در تلاش است به نظم جدیدی دست یابد. در این تأثیرات انتظار می‌رود که فضای شهری به شیوه نسبتاً متفاوتی خود را بازیابد. در این بازیابی، روابط بین مراکز فعالیت، سکونت و فضا دچار تحول شده و الگو و رفتار جدیدی را پی‌ریزی می‌کند. که می‌تواند فضای جدیدی را ایجاد نماید. شهرها باید نسبت به تأثیرات شوک‌های آینده در اثر آشفتگی اقتصادی و یا از بیماری‌های همه‌گیر دیگر، انعطاف‌پذیرتر باشند. پیش‌بینی تأثیرات کروناویروس بر شهرهای ما درطولانی‌مدت امری دشوار است. اما  مسلم است که شهرها از بین نمی‌روند. بلکه باوجود بحران‌ها تداوم می‌یابند. و با شرایط سازگار می‌شوند. شواهد نشان داده است که با کاهش فعالیت اقتصادی،کاهش ترافیک وسایل نقلیه و ماندن افراد در خانه، کیفیت هوا در شهرهای جهان بهبودیافته است.

شهرسازی تاکتیکی برای مقابله با کوید-۱۹:

۱. توصیه‌های عمومی شهرسازی تاکتیکی:

جلوگیری از استفاده‌ی فضاهای عمومی و حمل‌ونقل عمومی برای افرادی که بیماری آنها تائید شده و یا مشکوک به بیماری هستند (فاصله فیزیکی ۲ متر/۶ فوت)، تشویق به فعالیت بدنی و گسترش فضاهای باز عمومی، دسترسی به مکان‌های عمومی که فاصله فیزیکی امکان‌پذیر نیست محدود شود، از ایجاد اجتماعات بزرگ خودداری شود و اولویت برای رسیدگی به گروه‌های آسیب‌پذیر و کارگران تعیین شود. آگاهی، ترویج و اجرای مقررات ایمنی ترافیک و دستورالعمل‌های فاصله فیزیکی و تغییرات شهرنشینی تاکتیکی (مناطق، کاربری‌ها و برنامه‌ها) (به‌وضوح و در دسترس) اطلاع داده شود.

فضاهای عمومی و حمل‌ونقل

۲. پیاده‌روها و خطوط دوچرخه‌سواری: 

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ترویج داده شود. عرض، طول و اتصال پیاده‌روها و خطوط دوچرخه گسترش داده شده تا از فاصله فیزیکی و ایمنی ترافیک پشتیبانی شود. پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری در اطراف پارک‌ها، مسیرها و فضاهای عمومی گسترش داده شده تا فشار بر این فضاها کاهش یابد. اجرای خطوط دوچرخه محافظت‌شده و پارکینگ دوچرخه گسترش یابد، راهروهای عابر پیاده و دوچرخه‌سواری یا برنامه‌هایی برای جمعیت آسیب‌پذیر (به‌عنوان‌مثال افراد مسن و دارای نقص ایمنی) ایجاد شود. از پیشنهادات زیرساخت دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی موجود برای هدایت استفاده شود و استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری رواج پیدا کند.

پیاده‌روها و خطوط دوچرخه‌سواری

۳. خیابان‌های باز:

خیابان‌های شهری را پیاده‌سازی کنیم. گسترش خیابان‌های باز فعلی، اعمال فاصله فیزیکی، از اجتماعات بزرگ خودداری شود. ایجاد برنامه‌های کاربر به نفع جمعیت آسیب‌پذیر و از ترافیک خیابان آزاد استفاده شود.

خیابان‌های باز

۴. پارک‌ها و فضاهای عمومی:

فضاهای عمومی بزرگ (به‌عنوان‌مثال، پارک‌ها، فضاهای باز، میادین) را که می‌توان فاصله فیزیکی در آنها را حفظ کرد، باز نگه‌داریم. گسترش فضاهای باز کوچک، اعمال فاصله فیزیکی و از اجتماعات بزرگ خودداری شود. گسترش دوچرخه‌سواری/پارکینگ اسکوتر الکترونیکی، ایجاد برنامه‌های کاربر به نفع جمعیت آسیب‌پذیر و جلوگیری از اوج استفاده، اطلاع‌رسانی و سازمان‌دهی بازدیدهای کاربران از پنجره‌های زمانی مختلف.

پارک

۵. چراغ راهنمایی، سیگنالینگ و محدودیت سرعت:

تغییر سیگنال‌های ترافیکی فعال‌شده به ثابت، تنظیم زمان چراغ راهنمایی به نفع عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، ارائه سیگنالینگ تاکتیکی به‌روز، واضح و قابل‌دسترسی، توصیه‌های مربوط به ماندن در خانه و فاصله فیزیکی در صفحه‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی و محدودیت سرعت ترافیک اعمال شود.

چراغ راهنمایی رانندگی و محدودیت های ان در کرونا

۶. حمل‌ونقل عمومی، میکرو موبایل مشترک (به‌عنوان‌مثال دوچرخه، اسکوتر) و وسایل نقلیه مشترک (به‌عنوان‌مثال، تاکسی، اتوبوس و …):

از جمله موارد مهمی که در کنترل کروناویروس در شهرسازی مهم و قابل بحث است؛اجرای پروتکل‌های اعلام شده است. از جمله تمیز کردن و پشتیبانی از تهویه مؤثر در وسایل نقلیه و ایستگاه‌ها، تعلیق کرایه حضوری، تهیه عینک محافظ، دستکش و ضدعفونی‌کننده برای رانندگان و مسافران، محدود شدن تعامل مسافر و راننده است. فاصله فیزیکی هر ردیف صندلی با یکدیگر بسته شود. کاهش حداکثر اشغال و افزایش خدمات در مسیرهای شلوغ، موانع فیزیکی نصب شود. (به‌عنوان‌مثال، محافظ عطسه و پارتیشن)، ایجاد برنامه‌های کاربر به نفع جمعیت آسیب‌پذیر (به‌عنوان‌مثال، افراد مسن)، خدمات پشتیبانی برای کارگران در نظر گرفته شود. ترویج دوچرخه‌سواری، گسترش پارکینگ دوچرخه / اسکوتر الکترونیکی، یکپارچه‌سازی میکرو تحرک مشترک با خطوط حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه‌سواری و به اشتراک‌گذاری سواری (استفاده از اتومبیل یا جابجایی با اتومبیل) و جدا شدن از اتومبیل متوقف شود.

وسیله نقلیه عمومی و تاثیر ان در کرونا در شهرسازی

۷. ترافیک موتوری:

حمل‌ونقل موتوری در چند خیابان متمرکز شود و برای حمایت از خیابان‌های بدون خودرو، حمل‌ونقل فعال و ایمنی ترافیک، خطوط ترافیکی / فضای پارک در نظر گرفته شود و در صورت امکان ترافیک حمل‌ونقل در جاده‌های اصلی و در شب متمرکز شود تا ایمنی ترافیک بهبود یابد.

ترافیک موتوری و تاثیر ان در شهرسازی در ایام کرونا

۸. تجاری‌های ضروری:

فروشگاه‌ها، دوچرخه‌سواری را به‌عنوان خدمات ضروری تعیین کنند. پیاده‌روها برای صف پیاده‌رو، صندلی‌های رستوران و بازارهای فضای باز گسترش داده شود، از اجتماعات بزرگ خودداری شود و هنگام ارائه خدمات به حمل‌ونقل غیر موتوری و ایجاد مناطق اختصاصی تحویل / بارگیری توجه شود.

تجارت ضروری در کرونا

۹. مکان‌های آزمایش کوید-۱۹:

گزینه‌های حمل‌ونقل برای دسترسی به سایت‌های آزمایش و سایر خدمات بهداشتی فراتر از اتومبیل فراهم شود.

مکان‌های آزمایش کوید-19:

۱۰. رسیدگی به افراد بدون سرپناه:

پناهگاه مناسب برای‌ افراد بدون سرپناه و خدمات مناسب جهت ایجاد فاصله فیزیکی برای آنها در نظر گرفته شود.

افراد بی خانمان از جمله مولفه‌های تاثیرگذار در بحث کروناویروس در شهرسازی می‌باشند.

تألیف و ترجمه :  فرشته سهرابی سخی 

برای مطالعه مقاله‌های دیگر سایت شهرآموز به روی این لینک کلیک کنید

آیا این مطلب را می پسندید؟

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

منابع:

Emily Morales, MCRP emorales@logansimpson.com

Source: David Rojas, MD, PhD david.rojas@colosate.edu

اشتراک گذاری:
Morteza Pakan
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد کروناویروس و راهبردهای تاکتیکی در شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.